Nov 24, 2009

ال.ای.دی در نورپردازی سینمایی - ویدئویی

سیستم نورپردازی LED

ال.ای.دی. LED نام اختصاری نوعی از دیود است که نور تولید میکند. در فارسی به آن دیود نورانی یا نورافشان هم میگویند که ترجمه ی Light-Emitting Diode است.

پیشرفتهای فناوری اِل ای دی در دهه های اخیر باعث شده تا این منبع نوری الکترونیکی کاربردهای گسترده و متنوعی پیدا کند؛ نه تنها در روشنایی محیطی و خانگی بلکه همچنین در سیستم های نورپردازی تخصصی و صحنه ای همچون نورافکنهای فیلمسازی و تلویزیونی.

مزایای ال.ای.دی:

- مصرف برق نورافکن های LED بسیار اندک است و نسبت به توان مصرفی، بازده نوری به مراتب بالاتری دارند: گاه تا ده برابر پرنورتر از چراغهای تنگستن یا هالوژن با توان مشابه.

- میزان حرارتی که ال ای دی هنگام کار از خود ساطح میکند بسیار ناچیز است و از اینرو برای نورپردازی از فواصل نزدیک و یا در فضاهای بسته و استودیویی مناسب ترین گزینه به شمار میرود.

- نورافکن های ال ای دی با جریان مستقیم DC کار میکنند و بسیاری از مدلهای کوچک و بزرگ آن را می توان به دلخواه با باتری یا برق شهری تغذیه کرد. این مزیت به معنای آزادی عمل بسیار برای فیلمبرداران است چون در هر شرایطی قادر به استفاده از این نوع نورافکن هستند.

- دیود نورافشان دارای دوام طولانی بوده و عمر کاری آن به بیش از دهها هزار ساعت میرسد.

- آسیب پذیری ال ئی دی نسبت به دیگر منابع نوری همچون نورافکنهای حبابی و لامپی به مراتب کمتر است و ایمنی آن بسیار بالاتر.

- در نورافکن های ال ای دی ویژۀ فیلمبرداری و تصویربرداری، حرارت رنگی و طیف نوریِ دیودهای نورافشان با استانداردهای نورپردازی سینمایی و ویدئویی مطابقت دارد.

مختصات رنگی

فیلمبرداران و عکاسان میدانند که یکی از مشخصه های کلیدی در نورافکنهای سینمایی و تلویزیونی میزان حرارت رنگی یا کلوین نورافکن است که معمولا در یکی از دو محدودۀ 5600K و 3200K تثبیت می شود تا با استانداردهای حرفه ای فیلم، تلویزیون و عکاسی همخوانی داشته باشد.

امروزه دیودهای نورافشانی تولید میشوند که حرارت رنگی آنها در یکی از دو محدودۀ یادشده است و گزینش آنها با دستگاههای دقیق فوتومتری و نیز به کمک نرم افزارهای پیچیده انجام میگیرد. از اینرو بهای این نوع ال.ای.دی که مصارف حرفه ای دارد، گرانتر از انواعی است که برای نورپردازی محیطی بکار می روند.

نمونه هایی از نورافکنهای LED مخصوص نورپردازی سینمایی و استودیویی را می توانید در وبسایت فیلم ابزار ببینید، که نخستین عرضه کنندۀ اینگونه نورافکنها در ایران است.

حرارت رنگی آندسته از لامپ ها و نورافکنهای ال.ای.دی که برای روشنایی خانگی و شهری تولید میشوند معمولاً در محدوده ای بالاتر از 6000K یا کمتر از 3000K بوده و به کار نورپردازی حرفه ای نمی آید.

ممکن است با توجه به سهولت تطبیق وایت بالانس در دوربینهای پیشرفتۀ امروزی تصور شود که میتوان از ال.ای.دی های محیطی برای نورپردازی حرفه ای استفاده کرد. اما گذشته از خطای کلوینی در نورافکنهای محیطی، منحنی رنگی آنها نیز دارای نقصهایی است که چه بسا در نگاه نخست به چشم یک غیرحرفه ای نیاید، اما تراشه های ثبت تصویر در دوربینهای دیجیتال و یا فیلمهای سلولوئید به این کاستی ها حساس اند و نمیتوان چنین خطای رنگی را به سادگی اصلاح کرد.

حتا اگر در مواردی کار تصحیح رنگ در زمان فیلمبرداری یا در مراحل پردازش تصاویر ممکن باشد، مشکلی که همچنان باقی خواهد بود عدم همخوانی منابع نوری متفرقه با نورافکنهای حرفه ای فیلم و تلویزیون است. چرا که اگر وایت بالانس دوربین را بر مبنای یک نور غیراستاندارد تنظیم کنیم، مشخصۀ کلوینی نورافکن استاندارد فیلمبرداری از محدودۀ وایت بالانس خارج میشود و برآیند رنگمایه هایی که بدست میدهد دیگر نور سفید نخواهد بود. از اینرو بهتر است در فیلمبرداری و عکاسی از نورافکنهای حرفه ای استفاده شود.

Nov 13, 2009

Attention! You are leaving now West Berlin


Approaching east Berlin, 20 years after fall of the wall
ورود به برلین شرقی بیست سال پس از برچیدنِ دیوار

Trace of wall in front of Brandenburg Gate


Boats racked upside down!


Looking toward west Berlin from Brandenburg gate.

Photos by Ramin Farahani , Berlin 2009